vineri, 8 ianuarie 2016

Fructele (Interest-led learning theme)



Anul acesta mi-am propus să urmăresc atent interesele copiilor mei si să fac ce îmi stă în putinţă să le satisfac curiozitatea pe domeniile lor de interes. Am ales să fac asta pentru că deja timpul nostru este limitat. Elisa merge deja la grădinită 4 ore pe zi si acolo are parte de intervenţie educatională mai mult sau mai putin dirijata (observ că se insista mult pe joc liber, formare de deprinderi practice, mai putin activitati structurate, ceea ce e bine pentru vârsta ei). Cum aflu ce anume le interesează? Simplu! Întreb și observ! Dacă la zoo Ema a insistat să stăm un sfert de oră in fața elefantului și nu-și mai încăpea in piele de bucurie, cântând și aplaudând, asta a fost pentru mine un semn că acum elefanții sunt preferații ei și că asta ar motiva-o să participe la activități care ar implica imagini, reprezentări ale acestora. Pe Elisa o întreb pur și simplu, se gândește și, fiindcă știe că o întreb serios, vine cu niște idei clare: vrea să învețe despre fructe, apoi să ia o pauză, apoi să învețe despre Crăciun și tot așa!
Iată așadar ce am idei am pus laolată pentru tema fructelor.

1. Lista de cumpărături.
 Am ales să mergem la Lidl pentru a avea timp și libertatea  de a urma lista de acasă. Eu am scris de mână folosind carioca, dar voi puteți printa ceva original, dacă doriți sau puteţi să îi încurajaţi pe copii să îşi deseneze singuri lista de cumpărături. Această listă a fost o surpriză pentru ea, de obicei eu am listele în Magazin, aşa că s-a simţiti tare specială că a avut şi ea lista. Am exersat ruptul pungilor, aşezatul fructelor în pungi, aşezatul pungilor pe bandă şi, la final, a salutat,a plătit şi a mulţumit! O experienţă completă!
 2. Ștafeta cu fructe
 Am folosit mandarine, polonice și strecurători, o clepsidră de 3 minute. Am ales un traseu scurt de la un perete la altul al unei camere și le-am propus să transporte mandarinele dintr-un loc în altul, împreună, ca echipă. Evit cu desăvârșire să încurajez competiția între surori și mă stăduiesc să creez oportunități în care ele să lucreze împreună, să se ajute și să se încurajeze și, mai ales să învețe să împartă atât bucuria, cât și supărarea.
3. Spălatul fructelor
Am pus la dispoziție chiuveta, un înălțător potrivit, strecurătoarea, bolul de sticlă și o cârpă pentru a șterge stropii de apăde pe chiuvetă. Le-a făcut mare plăcere! Am vorbit despre importanța spălării fructelor, despre faptul că le spălăm cu apă rece, nu fierbinte cum intenționau ele. Le-am așezat apoi frumos în bol și am realizat cu ele următoarele activități.

4. Experiment: ce plutește și ce se scufundă?
Am pregătit mai o cutie cu fructe şi un bol mare în care am turnat apă cu ajutorul unei carafe micuţe. I-am propus mai întâi să încerce să ghicească care dintre fructe se vor scufunda şi care vor pluti. Am încercuit opţiunile ei "P" de la plutit şi "S" de la scufundat. Atunci când încerc să fac experimente de tot felul, cu Elisa în special, mă inspir de aici şi încerc să ofer explicaţii valide pe înţelesul ei. Ştiinţele nu au fost tocmai punctul meu forte şi am destule lacune de aceea îmi este de mare folos acest site. 
5. Experiment: fructele se oxidează mai repede în frigider sau pe masă?
Elisa ştie despre oxidare pentru că de multe ori a refuzat să mai mănânce felie de măr, de exemplu, dacă era "stricată", adică uşor oxidată. Am tăiat felii subțiri de fructe pe care le-am așezat pe două farfurii. Am incercat să prezicem ce se va întâmpla cu fiecare fruct. Din păcate, experimentului nostru i-a scăpat de sub control variabila "bio" și nu s-a constatat vreo diferență semnificativă intre cele două farfurii, nici măcar la Avocado! După doua zile de stat pe farfuria de pe masă nu a oxidat complet nici mărul, ceea ce mi-a dat serios de gândit!
6.Ghici, ghici, ce mâncăm noi aici?
Am folosit timpul de gustare de fructe pe care il avem zilnic pentru a ghici gusturile. Am implicat-o mult pe sora cea mică, căreia i-am pregătit o farfurie ajutătoare. Am așezat pe ochi o bentiță și apoi s-au servit reciproc cu fructe. După ce gustau o bucățică, numeau fructul și indicau fructul întreg de pe farfuria  din mijloc

Cam asta a fost joaca noastră scurtă, practică, colorată şi foarte gustoasă!

























2 comentarii:

  1. Hey! Pentru Ema, stii de Elmer? http://www.andersenpress.co.uk/elmer/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos! Nu, nu stiam de Elmer! Imi place mult ideea!

      Ștergere