Despre bacterii si spălatul pe mâini (free printable)

Acum câteva luni am descoperit un post tare drăgut pe blogul ursuletilor năzdrăvani despre bacterii. Cum Elisa era lângă mine, ne-am uitat împreună la clipul de pe youtube recomandat de Coca. Acesta a fost începutul. Mai citisem tot în acea perioadă ”Au, dintii mei!” și personajul principal, Marele Bakterius, era deja prezent în joculețele imaginate de ea, așa încât am hotărât să ne facem un pic de timp să învățăm despre ce sunt bacteriile și cum putem să prevenim bolile răspândite de acestea.
Înainte de a tatona terenul împreună cu mine, Elisa a avut ocazia să lucreze cu mătușa ei puțin pe această temă. Din păcate nu vă pot arăta poze pentru că nu am fost de față dar știu că au observat bacteriile din vasele Petri, au colorat cu o vopsea specială care conține bacterii ce luminează la o anumită temperatură (se găsesc în oceane și au rolul de a lumina pentru pești) și au făcut experimente cu eprubete pe care le-au fiert în apă ca bacteriile să moară. A fost tare încântată să petreacă timp cu mătușa ei care are tangențe cu lumea aceasta a cercetării în microbiologie iar eu sunt foarte recunoscătoare că ea a avut disponibilitatea să facă asta împreună cu fetițele (a mea și a ei).
Acasă însă am pregătit următoarele propuneri de activități practice:

1. Carte pe înțelesul copiilor
Această cărticică, între timp aproape complet mâzgălită de sora mai mică, ne-a fost de  mare ajutor: o imagine, o propoziție pe fiecare pagină. Unele bacterii sunt bune (cele din iaurt), alte bacterii sunt periculoase, corpul nostru reacționează cu temperatură ridicată pentru a lupta cu bacteriile periculoase. Interesant e că, la final, era o imagine cu o fetită care se spală pe mâini înainte de a mânca, dar nu apare și momentul în care spală fructul, Elisa observând singură asta!

2. Joacă senzorială
Am încercat să replicăm una din imaginile din cartea de mai sus folosind biluțe hidrofile roșii, biluțe de polistiren și litere de spumă cu ”V” și ”B” pentru viruși, respectiv, bacterii. Ideea e că globulele albe (leucocitele) sunt soldățeii care luptă cu bacteriile și virușii. Înconjoară bacteria, o izolează și nu îi mai permit să se hrănească cu oxigen, așa încât bacteria moare. Am încercat să recreăm această luptă, deși ne-a fost un pic greu pentru să biluțele de polistiren sunt tare necooperante când se umezesc! Dacă găsiți biluțe hidrofile albe, ar fi excelent!

3. Cum să ne spălăm corect pe mâini?
Pentru că ambele fetițe folosesc săpun aproape deloc atunci când se spală singure și, mai ales, pentru că la grădiniță am observat că folosesc numai săpun solid, mi-am făcut un scop din a le învăța cum să se spele corect pe mâini. Așa că am uns bine mâinile cu acest sclipici lipicios și apoi am lăsat copilul să se spele așa cum o face de obicei. Bineînțeles că a rămas uimită cât de greu se curăță sclipiciul. Am folosit ocazia pentru a explica cât e de important să folosim săpunul și să facem multă spumă. Apoi am făcut o demonstrație si ne-am spălat amândouă pe mâini ca și când ar urma o intervenție chirurgicală: palme, dosul palmelor, între degete, buricele degetelor, degetele mari, încheietura mâinii. A mers excelent pentru că a observat și ea locurile unde mai are de spălat.

4. Demonstrație cu detergent de vase si piper
Într-o farfurie plată am pus apă rece și deasupra am presărat piper.  E important ca piperul să fie foarte, foarte fin. Mai întâi copilul atinge apa cu piper și observă că se murdărește. Se șterge degetul. Copilul atinge apoi  cu degetul detergentul de vase și îl așează în mijlocul farfuriei. Efectul e foarte rapid și uimitor pentru copii: piperul se deplasează către marginile farfuriei și degetul rămâne curat.

5. De ce e bine să mâncăm cu mâinile curate?
Am cumpărat pâine feliată albă (vă sfătuiesc să luați una proaspătă, fără așa mulți conservanți) și am procedat astfel. Sus, am transferat o felie de pâine într-o pungă nouă, fără să atingem deloc cu mâinile. Am sigilat cu bandă scotch și am lipit pe tablă. Acesta este eșantionul nostru de control. Cu celelalte trei am procedat altfel: pe prima am scăpat-o pe jos în bucătărie, pe a doua am presat mâinile noastre nespălate, așa cum erau când ne-am întors de la grădiniță și pe am treia am presat-o cu mâinile după ce ne-am spălat bine pe mâini. Pentru un rezultat mai rapid, puteți să feriți feliile de lumină, dar eu mi-am dorit să fie la vedere pentru a le verifica zilnic și a nu le uita cine știe pe unde! După 8 zile, cele două felii murdare prezintă semne vizibile de alterare, sunt și colorate în verde și galben, habar nu am ce bacterii or fi acolo și nici nu vreau să știu! Important e că felia  de pâine pe care am presat-o cu  mâinile curate arată bine și asta a învățat-o pe fetița mea  cât e de important să avem mâini curate când mâncăm! Experimentul nu s-a încheiat însă încă!

6. Etapele spălării pe mâini
Pentru a veni în ajutorul Emei, am creat niște carduri cu pozele lor în timp ce se spală pe mâini pentru a fi laminate și lipite cu bluetack la nivelul chiuvetei. Instrucțiunile sunt simple și am încercat să limitez cât am putut numărul de pași. Important pentru mine a fost important să aibă imaginea unei mâini pline de săpun atunci când se spală și să nu uite să oprească apa. Poate mai târziu voi crea carduri cu zonele care trebuie spălate corect, dar pentru vârsta lor e suficient atât: udă mâinile, folosește săpun, spală, clătește, folosește prosop, oprește apa!

Avem și un înălțător special de la Ikea de tipul acesta care ne e de mare ajutor pentru că le ajută pe fete să ajungă la robinet și la săpun singure.
Dacă credeți că v-ar fi și vouă de folos aceste carduri, puteți să le descărcați gratuit de AICI.
Și dacă vă plac ideile noastre, nu uitați să oferiți un LIKE paginii noastre de facebook JURNAL DE PRINTESE!
Multumim!