Tati, în ce zi a creat Dumnezeu pătratele? (Prima parte)

Când am auzit această întrebare rostită cu atâta curiozitate şi cu aşteptarea clară de a primi un răspuns imediat, am ştiut că obiectivul meu principal a fost atins: mi-am dorit ca Elisa  să ştie că ceea ce ne înconjoară a fost creat de Dumnezeu şi că ceea ce a creat El a fost BUN! Mi-am mai propus, ca obiective secundare: să recunoască cifrele de la 1 la 7, să mototolească hârtie cu degeţelele, să taie cu foarfeca, să intindă lipici pe o forma, să lipească în contur, să preseze suficient pentru a lipi o imagine, să numească părţile corpului unui peşte şi a unei păsări, să discrimineze între animale domestice şi sălbatice cunoscute, să unească piesele unui puzzle cu 9 piese cu suport vizual şi ajutor de la mine, să potrivească ataţia itemi câţi indică cifra (1-3), să relateze cu suport vizual unui adult-unui copil despre fiecare zi a creaţiei, să redea cu ajutor un cântecel tematic. Pentru cititorii mei mai atenţi, ştiu ca nu toate obiectivele sunt formulate ca la carte ("măsurabil şi observabil") da' aici e un cadru mai informal, să-mi fie cu iertare! Deşi iniţial pornisem la drum cu aşteptări mari şi dorinţa de a termina în 7 zile, am zăbovit (nu fără folos) 3 săptămâni la această temă.

Ziua întâi a Creatiei.

Am stabilit încă de la început că îi voi citi relatările din Biblia "lui tati" pentru că textele sunt scurte, pot să le repet de mai multe ori şi e bine uneori să citim şi din cărţi fără ilustraţii. Acesta a fost punctul comun in prezentarea fiecărei zi a Creaţiei. Am făcut rost de lanterne şi am încercat să recreăm momentul la comanda "Să fie lumină" în mai multe momente ale zilei. Ziua întâi s-a scurs simplu, am avut o singura activitate în care i-am prezentat o foaie A3 neagră pe care am lipit pătrăţele albe conturând cifra 1. Am realizat astfel de planşe tematice pentru fiecare zi a creaţiei pe care le-am ataşat pe uşa casei cu magneţi, aproape de final arătând cam aşa:


Ziua a doua a Creaţiei

Voi ştiţi ce a creat Dumnezeu în ziua a doua ? CERUL! V-a luat ceva timp, nu-i aşa? Pentru mine, activităţile cu Elisa  au fost un bun prilej să mă pun la punct în privinţa asta! E ca la ucenicii Domnului Isus...mai degrabă ii numesc pe fiii lui Iacov! Revenind, pentru ziua a doua am pregătit, pe lângă  citirea relatării din Biblie şi decorarea cifrei 2, două activităţi foarte atractive. Mai întâi o activitate de transfer al apei cu pipeta din pahar pe norişori, până când aceştia încep să picure (o excelentă activitate pentru controlul muschilor mici ai mâinii şi întărirea degeţelelor pentru pensa cu 3 degete de care va fi  nevoie mai târziu la scris). Aceasta s-a transformat, la iniţiativa Elisei, într-o activitate de transfer al apei prin stoarcerea bucăţelelor de vată îmbibată cu apă! A fost un succes! Am încercat cu alte ocazii transfer de lichide cu ajutorul bureţilor de vase, dar niciodată nu a încântat-o aşa tare ca acum. A fost foarte concentrată să stoarcă toată apa şi să usuce tăviţa cu prosopelul. 


Altă activitate pe care i-am lăsat-o la îndemână a fost o lădiţă senzorială cu făină de grâu şi ulei parfumat pentru bebeluşi, rezultatul noi l-am numit, "aluat de norişori" şi s-a jucat cu el strângându-l în pumnişori, transferându-l cu linguriţe în diverse recipiente. L-a avut la dispoziţie şi când am prezentat ziua creării stelelor cu deosebirea că am adăugat, la cererea domnisoarei, mult, mult sclipici şi stelute colorate. Din această cauză şi-a pierdut din fineţe şi nu s-a mai legat aşa de frumos, dar pentru ea (şi pentru mine) a fost o experientă tactilă şi olfactivă pe care ne dorim să o mai repetăm. Dezastru pe jos? Cu siguranta, dar ne asumăm cu bucurie! Ne-am inspirat de aici pentru combinaţie.


Ziua a treia a creaţiei ne-a găsit cu chef de treabă aşa că am renunţat la ieşirea din parc de dimineată pentru a citi din Biblie şi a ne juca frumos! A meritat! Am modelat un aluat cu cacao ce mirosea tare îmbietor, l-am transformat în "pământul pe care locuim noi", am adăugat verdeaţa pe care a creat-o Dumnezeu şi am numit continentele de care Elisa mai auzise în discuţiile celor mari. Apoi am tot despărţit pământul (plastilină făcută în casă cu o  reţeta simplă: o cană de făină amestecată cu cacao-pentru culoare, jumătate de cană sare, o lingură de ulei, o lingură de sare de lămâie şi cam 3 sferturi de cană apă foarte fierbinte) de ape într-o experientă tactilă molipsitoare! Alaltăieri am revenit asupra acestei teme când am petrecut o jumătate de oră în grădina mică din faţa blocului, după o ploaie care a înmuiat pământul suficient cât să ne lase să săpăm şi să greblăm la rădăcina copacilor.  Am găsit la Auchan un set ieftin (cam 5 lei) cu greblă, sapă şi hârleţ din  metal, cu mânere de plastic suficient de mici cât să poată fi manipulate de ea. Voi mai povesti cu altă ocazie ce mai facem noi în zilele ploioase! Am combinat această recapitulare practică cu informaţii despre viaţa de sub frunze (am găsit gâzuţe, limax, melci care se adăposteau acolo, a fost fascinant pentru Elisa!)



Ziua a patra a creaţiei este cea în care am vorbit despre crearea soarelui, lunei şi a stelelor (încă sunt marcată de simplitatea acestei relatări: doar 5 cuvinte a folosit Dumnezeu pentru a ne spune că a creat stelele!!!), am decorat cu steluţe din autocolant cifra 4, am cântat un cântecel simplu, folosind semne "Cine a creat stelele pe cer?" şi i-am pus din nou la dispoziţie lădiţa cu aluatul de norişori în care am adăugat sclipici şi steluţe. Am folosit de asemenea nişte steluţe fosforescente cu care am decorat în preajma pătuţului, dar acestea nu au rezistat prea mult...până să adoarmă îşi tot face de lucru şi, ce putea fi mai interesant decât steluţele care luminează? 

Prima parte se încheie aici, revin peste câteva zile cu detalii despre activităţile din celelalte zile şi un post special despre cum am realizat o cărticica tematică de fetru despre creaţie!


Comentarii

Postări populare