Tati, în ce zi a creat Dumnezeu pătratele? (Partea a doua)

Cred că sunt datoare cu o explicaţie privind temele pe care le abordez. Iniţial, mi-am dorit să urmez, în mod cât se poate de rezonabil, curriculum pentru grupa mică de la grădiniţă, dat fiind faptul că am decis că Elisa nu va merge anul acesta şcolar la grădiniţă. Însă, după multe căutări şi întrebări, am hotărât să abordez teme biblice pentru că îmi doresc ca fetiţele noastre să crească cunoscând despre şi, mai ales, să ajungă să îl cunoască pe Dumnezeu. Aşa că, ceea ce încerc anul acesta este un experiment pentru mine: voi folosi temele biblice cu scopurile lor specifice cărora le voi adăuga activităţi specifice grupei mici de la grădiniţă, păstrând tematica biblică acolo unde este posibil . (de exemplu, pentru "Când/ cum şi de ce se întâmplă_" temele legate de natură, am abordat Creaţia). Pe lângă acestea, mi-am propus să fiu atentă la interesele Elisei şi să le folosesc pentru a crea situaţii de învăţare atractive (de exemplu, am folosit interesul ei pentru cameleoni pentru a o încuraja să recunoască culorile şi să coloreze acoperind cât mai mult spaţiu liber, chair dacă nu o poate face încă respectând conturul). În final, fiindcă  îmi plac foarte tare ideile de activităţi de viaţă practică specific montessoriene, am hotărât să le folosim şi pe acestea.  Pentru ele nu am neapărat un timp anume alocat, doar îi pun la dispoziţie în diverse locuri din casă ceea ce are nevoie (de exemplu, are un coşuleţ cu un prosopel şi un recipient cu care poate stropi apă cu care şterge uşile din casă-şi nu numai uşile, am aşezat un covoraş special unde încearcă să se descalţe singură de adidaşii cu scai şi o perie cu care îi poate curăţa, are perie ei cu care poate să mă ajute să spăl vasele, etc). Acum, că v-am dat o imagine de ansamblu, sper că veţi înţelege mai bine rostul şi rolul activităţilor pe care vi le împărtăşesc.

Ziua a cincea a Creaţiei

Pentru ziua când Dumnezeu a creat păsările şi animalele acvatice, am decorat peretele Elisei cu postere cu viaţa marină astfel:





Le-am folosit pentru a numi animalele acvatice şi pentru "a înota" alături de ele într-o zi ploioasă (detalii cu altă ocazie). Am citit din Biblie şi am cântat "Cine a creat peştele să-noate?" şi "Cum peştele în apă", cântecelecu  linie melodică simplă, care pot fi cântate cu semne. Am decorat apoi cifra 5 cu peşti şi păsări destul de simplu. Am folosit "water beads" (nişte biluţe care se umflă în apă, devin gelatinoase, am înţeles că sunt folosite în florării) pentru a recrea mediul acvatic într-o cutie de plastic. Aceasta a fost activitatea senzorială care a captat-o cel mai mult până acum (la egalitate cu cea în care am folosit spumă de ras). A fost fascinată de felul cum se măresc biluţele şi apoi s-a jucat cu ele, sortându-le din proprie iniţiativă. Când a venit să îmi arate că "a găsit perechile", i-am pus  la dispoziţie o cutie de la Ferrero Rocher pe care o tot păstram pentru că "nu se ştie niciodată ce idei îmi  mai vin:). Am folosit, de asemenea nişte carduri laminate cu reprezentări ale animalelor marine pentru ca Elisa să le găsească şi să le numească printre water beads, una câte una.





În final, am încercat să realizăm meduze după modelul din această carte de la editura Teora (multumim mult Anda!). Elisa a venit cu ideea  excelentă de a folosi biluţele colorate pe care le sortase deja în loc de hârtie creponată aşa cum îi propusesem eu. Am numărat câte cinci biluţe pentru fiecare meduză (pentru că în a cincea zi le-a creat Dumnezei), le-am pus într-o punguliţă obişnuită, le-am legat şi le-am adăugat ochişori apoi am lăsat-o pe ea să taie cu foafeca punguliţa pentru a obţine tentaculele. Meduzele  au călătorit cu noi peste tot de atunci, le-a dus în parc, la Grădina Botanică, la Biserică...chiar şi acum, deşi am schimbat tema şi tăviţele cu activităţi, ele supravieţuiesc pe o tăvită mai micuţă pentru că sunt preferatele ei!



Am mai jucat acest joc de memorie ale cărui imagini nu mai ştiu de pe ce site le-am descărcat, din păcate. Jucăm cu 8 perechi momentan, dar scopul meu principal acum este înveţe să îşi aştepte rândul chiar dacă ştie unde se află perechile.


Pentru a identifica părţile corpului unui peşte am citit din Prima mea Enciclopedie de la Editura Rao care conţine  o prezentare foarte frumoasă despre crap.


Am folosit de asemenea Modele de scriere de la Editura Litera, pagina cu valurile pe care le creează balena. Îmi plac în mod deosebit sugestiile lor de prezentare a fiecărei pagini de lucru, ceea ce le face uşor de folosit pentru orice părinte/bunic fără experienţă pedagogică. În general xeroxez paginile alb negru şi i le ofer de mai multe ori pe parcursul zilelor când abordăm o anume temă pentru că vreau să păstrez cărticica şi pentru fetiţa cea mică.

Şi, în sfârşit, trecem la pasări! 

Am folosit un fel de trangram din lemn de la Haba cu ajutorul căruia a alcătuit (cu foarte mult ajutor din partea mea) corpul unei păsări (e inclusă în joc) după ce mai întâi am urmărit prezentarea despre păsări de pe cd-ul de la ErcPress. Pentru că mai am şi alte cd-uri de la ei, iar prezentările sunt prea încărcate în detalii pentru Elisa, am hotărât ca data viitoare să dau pe mute şi să narez eu pentru ea cu accent pe informaţiile pencare cred eu că le-ar reţine, dându-i voie să observe şi să intervină când doreşte.



I-am pus la dispoziţie doua tipuri de puzzle cu păsări: din două şi din nouă piese. Pe cel din două piese l-a lucrat independent după o zi de la prezentare, pe cel de 9 piese l-a lucrat cu ajutor din partea mea. Ambele fac parte din Bird Pack pe care puteţi să îl descărcaţi de pe acest site minunat de util. La fel şi exerciţiul de pregrafie pe care i l-am laminat pentru a putea să-l exerseze de mai multe ori.




Am folosit aceste cuiburi improvizate pentru a aşeza atâtea păsărele în cuib câte indică cifra de pe ele.

Foarte utilă ne-a fost şi mapa de la Aramis pentru a numi familiile de păsări domestice. O recomand cu drag! 

În fine,pentru variaţie şi fiindcă era la îndemână, am făcut acelaşi lucru cu ajutorul acestei pagini din colecţia de la Editura Litera. 

Întelegeţi acum de ce am zăbovit 3 săptămâni la Creaţie? E adevărat că mi-am dorit ca fiecare activitate propusă să fie lucrată de câteva ori, pentru a observa eventuale progrese, pentru a o încuraja să lucreze singură acolo unde e cazul.

Ziua a şasea a Creaţiei
Am repetat cântecelele despre creaţie şi am decorat cifra 6, la fel ca în celelalte zile. Pentru ziua a şasea am ales câteva activităţi în care Elisa trebuia să potrivească tipurile mâncare cu care se hrănesc unele animale. am identificat animale domestice (pe care le hrăneşte omul şi care stau pe lângă casa lui) de animale sălbatice (îşi caută singure de mâncare în locuri departe de casa omului). Am folosit în acest scop un joc primit de la tati (multumim Andrei!) ca un puzzle şi un disc de care Elisa trebuia să agaţe cârlige de rufe pentru a potrivi animalele şi hrana preferată. O sa fac un later edit când voi găsi din nou sursa!





Sunt tare bucuroasă fiindcă am reuşit să integrez cumva şi tema "Cine sunt eu?" folosind o carte pe care am procurat-o de curând de la Editura Litera Mică. Ilustraţiile sunt superbe, textele lasă mult loc de întrebări, nu e tocmai o carte de biologie, dar fiecare prezentare are câte o curiozitate la care Elisa a fost tare atentă. Are deja preferinţe de unde să îi citesc din ea. 


Am reuşit să realizăm două colaje cu frunze pentru a-i reprezenta pe Adam şi Eva din frunzele pe care le-am adunat împreună la Grădina Botanică şi, în final, am realizat un fel de machetă a Grădinii Eden de care Elisa e tare mândră (şi eu la fel!). Am folosit-o pentru redarea scenei cu căderea în păcat şi izgonirea din Eden. Am folosit  capacul din polistiren al unui cuptor cu microunde peste care am lipit  hârtie creponată tăiaţă fâşii mici pentru a reprezenta iarba şi două râuri. Copacii din grădină au trunchiuri din role de la hârtie igienică pe care le-a pictat Elisa şi coroana din carton pe care am lipit câte o frunză uscată. Fructele din "Copacul din mijlocul grădinii" din care au gustat Eva şi Adam au fost tăiate, mototolite şi lipite de Elisa. 




Pentru ziua a şaptea a creaţiei, am realizat o cărticică  de fetru despre care voi povesti în următorul articol, pe care a avut voie să o ia la Biserică. A împărţit-o cu copilaşii de la grupa cea mai mică a şcolii duminicale şi încă nu am aflat dacă tot ea le-a şi "citit-o". Dar e minunat pentru noi că a dorit să o împartă! Am mai prezentat un coş cu obiecte reprezentând fiecare zi a creaţiei pe care le-am potrivit împreună. 



Au mai rămas lucruri nefăcute şi, cu siguranţă mai puteam să găsesc idei de jocuri şi activităţi, dar important e că, din toate acestea. Elisa a rămas cu ideea că Dumnzeu este cel care a creat ceea ce ne înconjoară! 


Comentarii

Postări populare