joi, 18 februarie 2016

Viaţa colorată: asocierea şi numirea culorilor

Astăzi ne regăsim cu câteva idei pe care le-am folosit pentru a-i oferi ocazia fetiţei noastre mai mici să numească şi să asocieze culorile. Ea are acum 2 ani şi reuşeste să  asocieze şi să potrivească corect diverse obiecte mici de aceeaşi culoare, dar numeşte doar câteva culori în limba română (roşu şi verde, pe care le ştie de la semafor) şi câteva în limba germană (lila şi rosa). Mare atenţie ce fel de obiecte mici puneţi la dispoziţia copiilor. Oferiţi întotdeauna o supraveghere adecvată  copilului şi, dacă are tendinţa de a testa cu gura suprafeţele obiectelor, mai bine regândiţi activitatea! Noi am depăşit, din fericire, această fază nu de multă vreme şi încă mai explorează cu faţa şi buzele tot ce este moale la atingere, de aceea avem pluşuri, păturici şi cărticele cu texturi la îndemână.

1. Sticle şi elastice colorate
Am păstrat această idee de la sora cea mare şi am adaptat-o cu ce aveam la îndemână. Când i-am prezentat activitatea, am numit şi am aşezat alternativ elasticele pe gâtul sticlelor şi am fost surprinsă că a prins ritmul şi chiar s-a străduit să tragă elasticele cât mai jos. O idee foarte bună pentru coordonarea mânuţelor una cu cealaltă!


2. Nasturi şi beţişoare colorate
Am găsit la un magazin ieftin, "cu de toate" nasturi şi beţişoare colorate şi m-am gândit să le pun la dispoziţie Elisei (4 ani) pentru potrivi şi a exersa mişcări de fineţe. Beţişorul se prinde între cele 3 degete pe care le foloseşte la scris, deci o activitate numai bună pentru pregătit mânuşa ei pentru efortul de a scrie. Ema a copiat-o pe sora ei şi a reuşit să introducă şi ea câte un beţişor într-una din cele 4 orificii ale nasturelui.


3. Asortarea omului de zăpadă
O tăviţă care a rămas din decembrie pe rafturile noastre este aceea cu omul de zăpadă căruia îi punem pălării colorate şi îi aşezăm apoi nasturi de aceeaşi culoare, numărându-i.


4. Turnuri Lego  Duplo colorate
Într-o tăviţă compartimentată excelent am aşezat un suport de bază pentru contrucţii cu Lego Duplo şi am fixat "parterul" fiecărui turn. Ema a aşezat deasupra piese de aceeaşi culoare.


5. Sortare de pioni
I-am luat tatălui nişte piese colorate dintr-un joc pe care l-a achizionat de curând şi le-am amestecat în mijlocului unei tăvi. În compartimentele de pe margine am aşezat dreptunghiuri colorate şi am exersat sortarea pionilor, fiecare pleacă la căsuţa lui.


6. Înşiruire pe sârmuliţe pufoase
Pipe cleaners sau sârmuliţe pufoase cum le numesc eu, nu-mi lipsesc niciodată din casă, sunt foarte versatile şi se pot refolosi la nesfârşit, chiar dacă nu mai au forma perfectă de la început. Pot să fie antenuţe, picioruşe sau părul diverselor personaje din plastilină, pot fi îndoite pentru a forma litere şi forme sau pot fi folosite pentru a înşirui piese colorate de lemn, aşa cum am făcut noi. Am ales nişte piese mai groase, dar cu gaura suficient de încăpătoare pentru a nu o frustra pe Ema care nu are răbdare să înşiruiască prea mult oricum.



7. Transfer de biluţe pufoase
Găsiţi în magazinele de hobby sau chiar în Auchan pungulite cu fel de fel de biluţe de genul acesta care, la fel ca sârmuliţele, pot fi refolosite din nou  şi din nou la tot felul de activităţi: sortare (aşa cum vedeţi mai jos), transfer prin stoarcere cu degeţelele, pensete sau cleşti, bază pentru cutii senzoriale sau chiar felicitări şi colaje.


8. BALOANE!
La noi acasă sunt un succes de fiecare dată! Şi de data asta ne-am jucat lovindu-le în aer ca să nu cadă pe jos, le-am dat din mână în mână, am sărit pe ele (sunt groase şi nu s-au spart) şi la final le-am desenat cu carioci colorate. Dă-mi, te rog, un balon verde, hai să sărim pe balonul roşu nici măcar nu a trebuit să conduc eu activitatea că fetiţa cea mare a venit cu destule idei!


9. Cărţi despre culori
Folosim două cărţi în limba germană, una cu un singur obiect pe pagină şi alta cu mai multe obiecte reale, dar aşezate  pe un fond alb. Eu deschid cartea mai mică la o pagină şi apoi căutăm în cartea mare pagina cu aceeaşi culoare. Numim obiectele şi creez scurte propoziţii descriptive despre obiecte: "Der Regenschirm ist rot. Hast du ein rot Regenschirm? Nein, dein Regenschirm ist gelb. Wo ist dein Regenschirm?". Şi ea merge să aducă umbreluţa galbenă. Alteori ne prefacem că mirosim floarea sau bem din cească, mama "cafa" şi Ema apă. Vă încurajez dacă folosiţi şi voi aceste tipuri de cărţi care-şi propun să îmbogătească vocabularul copilului într-o limbă străină, să o folosiţi cât mai creativ, interacţionând cu cartea şi făcând analogii cu obiectele reale. Asta îl va atrage mai mult pe copil, decât să stea să arate cu degetul toate obiectele de pe pagină. Nivel meu de germană este unul de începător, dar îi dau tot ce ştiu fetiţei mele atunci când conversez cu ea şi până acum merge bine. 


Alte idei pe care le-am folosit pentru Elisa acum vreo 2 ani, găsiţi în acest post din 2014 . Ne regăsim curând şi cu alte idei de explorare senzorială a culorilor!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu