joi, 15 decembrie 2016

4 lecții de viață practică în luna decembrie



Lecțiile de viață practică de inspirație montessoriană sunt cel mai ușor de încorporat în ritmul vieții familiei. Și facem asta pentru a pregăti copilul pentru viață oferindu-i sarcini pe care le poate duce la îndeplinire singur fiindcă asta îi dă încredere, îl responsabilizează și îi dezvoltă o serie de alte abilități (învață să planifice, să se corecteze singur, să găsească soluții).
ESENȚIAL este să folosim obiecte reale, nu de jucărie și, pe cât posibil, adaptate mărimii mâinilor copilului!  Vom demonstra ce are copilul de făcut folosind nu mai multe cuvinte decât e necesar și apoi îi vom oferi ocazia să încerce, să se corecteze când  greșește, oferind ajutor numai dacă este nevoie sau dacă ne este solicitat.
Iată 4 idei de lecții practice pe care le puteți face împreună cu copiii voștri  în luna decembrie, fără avea de făcut prea multe pregătiri! (activitățile de mai jos au fost propuse pentru un copil de 4 ani și 9 luni și unul de 2 ani și 9 luni)

1. Îngrijirea unei flori
Materiale:
- o tăviță suport;
- o floare în ghiveci;
- o carafă mică/ o stropitoare mică;
- eventual: o lavetă fină pentru a șterge praful de pe frunze;
- eventual: o foarfecă și farfuriuță pentru a tăia/aduna frunzele îngălbenite.
Eu pun la dispoziție puțină apă, iar în zilele în care nu trebuie udată, deloc.  Le fac atente, de asemenea, la frunzele uscate și căzute și le face mare plăcere să o îngrijească! Floarea stă pe un suport mai jos, la nivelul mâinilor copilului așa că vă sfătuiesc să o faceți accesibilă, mai ales dacă nu sunt frăâiori mai mici care ar putea să o guste sau să o răstoarne!

2. Stors sucul unei portocale
Materiale:
- o tavă;
- două jumătăți de portocală gata tăiate de către adult;
- un storcător de portocale potrivit pentru mâinile copiilor;
- un pahar;
- o lavetă pentru a șterge eventualele.
Storsul portocalei este o activitate excelentă pentru dezvoltarea musculaturii mici a mâinii și pentru coordonare mână-ochi atunci când copilul toarnă sucul în pahar. Eu nu am loc în bucătărie pentru o tăviță permanentă pentru această activitate, iar în camera lor evit să duc mâncare sau băuturi. Cum procedez? Întreb pur si simplu dacă vor să bea suc de portocale și dacă vor să stoarcă portocala. Pregătesc apoi un aranjament ca cel de mai sus și le invit cu înălțătorul  la bucătărie! Compromisul este o soluție!

3. Împachetat unui cadou
Materiale: 
-rolă de hârtie de cadou scurtată;
-foarfecă;
-rolă de bandă adezivă în suport cu margine zimțată pentru a rupe numai cât e nevoie;
- cutii de carton mici ( ceai, medicamente, săpun etc.)
Nu credeam că această activitate va prinde atât de bine, dar deja trebuie să mă duc la cumpărături după săpun și ceaiuri pentru a mai face rost de cutii! 

Și rezultatul:

4. Împodobirea unui brăduț
Am adăugat și acestă idee în articolul acesta pentru a puncta cât de important este să adaptăm materialele la nivelul  la care copilul le poate mânui independent. Aici am folosit sârmulițe pufoase (pipe cleaners) pentru a crea agățători de ornamente pe care chiar și un copil până în doi ani le poate folosi cu succes! Dacă puteți, puneți la dispoziție un brădut mic sau o creangă pe care să o (re)împodobească de câte ori dorește!

Voi ce alte sugestii de activități de viață practică aveți?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu