Montessori zi de zi: împăturit batiste din mătase
Multă lume mă întreabă pe pagina de Facebook a blogului (care este aici, dacă nu știați încă) de unde cumpăr materiale pentru activitățile montessori. Adevărul e că pe unele le avem deja acasă și nu știm să le punem în valoare. Un exemplu sunt batistele de mătase ( bine, poate că nu le mai avem noi, dar sigur pe au bunicii).
O activitate simplă, dar foarte apreciată la noi acasă, este exersarea împăturitului șervețelelor pe care fetele o fac atunci când punem masa pentru cină. De data asta le-am pus la dispoziție batiste de mătase, am multe modele pe care soțul meu nu le poată la buzunarul de la sacou, așa că le folosim noi mai des.
Această activitate este recomandată copiilor de la 3 ani.
Pregătire:
- am spălat și călcat cu grjiă batistele, fără însă a face cute foarte proeminente;
- am așezat pe o tăviță cele două batiste.
Pretext:
În general, atunci când introduc elemente din educația montessori acasă, o fac în contextul vieții de familie (de exemplu,împăturirea șervețelelor chiar înainte de a lua cina), dar de data asta am așezat tăvița pe rafturile cu materiale și jocuri și am făcut o invitație simplă atunci când a venit de la grădiniță: ”Ema (3 ani și jumătate), vrei să împăturim batiste?”
Demonstrație inițială (fără cuvinte pentru a lăsa copilul să se concentreze la toate detaliile):
Desfac, cu mișcări lente batista, o netezesc cu grijă. Urmăresc cu degetul cuta mediană și apuc colțurile, folosind pensa tridigitală. Netezesc ușor după fiecare pliere. Așez batista la loc.
Emei i-a fost tare greu să aștepte demonstrația mea (ea e un copil energic și foarte încrezător) poate și pentru că deja știe să împăturească servețelele de hârtie și nu era nevoie, neapărat de o demonstrație.
Oportunități de învățare
Îmbogățirea vocabularului: batistă (nu știa cuvântul pentru că noi folosim șervețele de hârtie), cută, a plia, a netezi, mătase.
Îmbogățirea experienței senzoriale (finețea batistei din mătase) și a celei perceptive (lucrul cu forme geometrice plane și transformarea lor din pătrat în triumghi sau dreptunghi).
Educarea atenției concentrare și a grijii pentru obiecte.
Așadar, aparent banală și mult prea simplă, acest gen de activitate este foarte educativă!
Iti multumim pentru ideile frumoase pe care le impartasesti cu noi.
RăspundețiȘtergereCu mare drag! Stiu ca nu e ceva revelator sau chiar nou, dar de cele mai multe ori, bucuria st ain lucrurile mici si nesemnificative!
Ștergere