miercuri, 27 iulie 2016

Dezvoltarea vorbirii la copiii mici cu ajutorul cărţilor de explorat imagini

Se întâmplă deseori fie să mă întâlnesc, fie să citesc despre părinţi îngrijoraţi că nu vorbeşte copilul lor de 2, 3 sau 4 ani. Ce e de făcut? Este cu adevărat o problemă faptul că un copil de doi ani nu se exprimă?
Din punctul meu de vedere, nu este neapărat o problemă  dacă, în acelaşi timmp, copilul dă dovadă că are o înţelegere bogată a ceea ce se vorbeşte în jurul său. Pe de altă parte, nu sunt de acord cu mult răspândita justificare: "Lasă, că nici Blaga nu a vobit până la 4 ani!" şi cred că, atâta vreme cât există cea mai mică suspiciune, se impune un control la logoped. Chiar dacă nu sunt alte motive de îngrijorare, copilul trebuie ajutat să se exprime pentru că astfel i se dă ocazia să îşi exprime frustrările adecvat, să se comunice dorinţele şi nevoile atât cu partenerii de joc, cât şi cu adulţii. Oricum vârsta de doi ani e dificilă, dar să nu poate să se exprime, o va face şi mai dificilă pentru copil şi cei din jur!
 În familia noastră avem o fetiţă care a vorbit foarte devreme si avea un vocabular frumos, bogat şi expresiv până la 2 ani şi jumătate, inclusiv o pronunţie clară şi nuanţată, dar şi o fetiţă care doar a numit sporadic obiecte şi oameni până la doi ani şi abia la aproape doi ani şi jumătate poate să ceară ceva inteligibil în propoziție scurtă. Am pus asta pe seama expunerii constante la alte două limbi decât cea maternă, ceea ce pentru noi nu constituie o problemă, dimpotrivă! Metoda mea preferată de a le încuraja să vorbească este ”citirea” cărților de explorat imagini. Cărţile de explorat imagini sunt un excelent mijloc de antrenare a atenției și imaginației, de construire a dialogului și îmbogăţire a vocabularului. În plus, poţi să "o citeşti" altfel de fiecare dată, fără a întâmpina opoziţia de la copiii care memorează replicile povestirilor. Avem două astfel de cărţi acasă, una este cumpărată din Lidl, în format mare cartonat, care s-a păstrat foarte bine. Iată cum le folosim noi:

1. Joc de atenţie
"Eu văd un copil care sare. Tu îl vezi? Bravo! Ai văzut copilul care sare! Ce face copilul? ... "

2. Joacă cu figurine 
Întâmplarea face că am găsit mici bibelouri cu ursuleţi exact ca aceia din carte şi i-am pus la dispoziţie pentru joacă liberă sau reacrearea scenelor din carte.

3. Oare ce spune personajul?
Încercăm să ne imaginăm dialogurile care au loc între personajele din carte. Aici, de exemplu, ar putea fi:
"-Hmm, ce bine miroase! Pot să iau un biscuite, vă rog!
-Bineînţeles!
-Vreau şi eu unul!
-Aşteaptă la rând! 
-Mulţumesc!
-Cu plăcere!"


4. Relaţia cauză-efect
Încercăm să ne imaginăm ce s-a întâmplat înainte sau după momentul surprins în carte şi să identificăm felul în care se simt cei din imagini. Pun întrebări simple de genul: Cum se simte femeia? Ce vrea să facă femeia? Ce au făcut copiii?

5. Eu imit, iar tu ghiceşti!
Rostogolim bulgărele, scoatem cizmele şi alte şi alte acţiuni care ar putea presupune sărit, mâncat, cântat, târât, le imităm pe rând şi le găsim în carte, numind, bineînţeles, acţiunea.
O altă idee ar putea fi să folosiţi de la început cartea de explorat imagini pentru a îmbogăţi vocabularul într-o limbă străină. Copiii învaţă contextual şi dacă le veţi vorbi numai în limba aleasă când o veţi explora, şi ei vor învăţa să interacţioneze cu acea carte în limba respectivă. Deci, dacă nu aveţi resurse pentru a investi în cărţi în limba englză, franceză sau germană, reconvertiţi o carte de explorat imagini într-o experienţă lingvistică inedită!

Alte metode pe care le puteţi încerca sunt:
Stabiliţi un program consecvent de citit
Alegeţi cărţi adaptate vârstei copilului sau chiar cu un nivel mai jos de vârsta lui şi citiţi-le ZILNIC! Cărţile dezvoltă exponenţial vocabularul unui copil! Puteţi să creaţi un colţişor de citit, o biliotecă în care cărţile să fie aşezate cu coperta la vedere pentru a fi mai atrăgătoare.
Emiteţi cerinţe scurte!
Folositi, pentru început, propoziţii din unul sau două cuvinte, repetându-le de câteva ori cu intonaţie şi expresivitate. Copilul va fi astfel mai motivat să repete ce îi spuneţi. 
Cântaţi şi spuneţi poezioare împreună lăsând copilul să spună ultimul cuvânt din vers.
Povestiţi, cântaţi şi spuneţi poezioare în timp ce legănaţi copilul în leagăn, hamac sau chiar pătură. Stimularea vestibulară pe care copiii o primesc în acest fel îi ajută să proceseze informaţia verbală mai eficient!
Folosiţi poveştile audio sau teatrul radiofonic ca fundal în maşină sau când se joacă liber. Noi ascultăm Aventuri în lumea Bibliei destul de des, dar am găsit şi pe youtube o mulţime de poveşti clasice redate în format de dramatizare radiofonică, la fel ca acelea pe ccare le aveam pe discuri de  vinil când eram copii.

Spor la vorbit , aşadar!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu