Lecții de gramatică acasă


Elisa are acum 8 ani și 3  luni și este în clasa a 3-a. Datorită faptului că învață la o școală primară cu sistem deschis și clase mixte, a sărit un an școlar. Elisa e un copil care învață foarte ușor, dar are nevoie de baze concrete și de exercițiu constant pentru a fixa și automatiza ce învață. Stând acasă cu ea în ultimele 2 luni, am observat nesiguranța ei la gramatică. Am abordat învățătoarea pe email pentru a afla care sunt așteptările și recomandarile ei, dar răspunsul pe care l-am primit a fost acela că nu e ceva care să mă îngrijoreze, mulți copii sunt în situația aceasta, oricum vor relua conținuturile în clasa a 4-a, etc. Dat fiind faptul că în clasa a 4-a va avea altă învățătoare și cunoscând faptul că pentru Elisa acomodarea durează, am decis sa lucrăm acasă conținuturile de gramatică din manualul de clasa a-3-a.

Iată ce a ieșit:

Obiectivele pe care le am în vedere sunt:

🐻 să recunoască și să dea exemple de substantive, verbe și adjective și articole;
🐻 să facă distincția între articole hotărâte și nehotărâte;
🐻 să treacă un substantiv de la singural la plural și invers;
🐻 să recunoască genul unui substantiv
🐻să descrie un substantiv folosibd cât mai multe adjective adecvate;
🐻să folosească adecvat gradele de comparație ale adjectivului.

Toate acestea în limba germană, fiindcă de asta are nevoie la școală.

Am folosit idei de inspirație Montessori in care fiecare parte de vorbire este reprezentată de un corp geometric (voi filma o astfel de prezentare sau discuție între Elisa si mine despre semnificația lor).

Am început cu substantivul (piramida neagră) pentru că substantivele sunt primele care au apărut în limbajul nostru. Prima lecție de gramatică a avut loc în Eden, când Dumnezeu "i-a dat temă" Adam să găsească nume (substantive) animalelor. Piramida ne duce cu gândul la ceva vechi, ancestral, care e acolo de când lumea și pământul, de aceea poate fi o bună reprezentare pentru substantiv.

Verbul este reprezentat de sfera roșie. Energie, viață, mișcare. Sau centrul, soarele în jurul căruia orbitează toate celelalte. Dacă verbul nu există, propoziția nu există.
Verbul pune lucrurile în mișcare. 
Am rulat sfera de la una la alta, enumerând toate verbele care ne vin în minte.
Am scris pe un cartonaș definițiile cele mai simple din manual și am pus la dispozitie un joc de compunere a verbelor în limba germană, facut de invățătoarea Elisei.

Din "familia"/ de partea substantivului fac parte/stau articolul (esențial în limba germană) si adjectivul (de pronume ne ocupăm altă dată). Și acestea sunt reprezentate de piramide, pentru a marca relația lor.

La articol am pregătit cartonașe cu articolele hotărâte (der, die, das) si nehotărâte (ein, eine, ein). Și exersăm cu o aplicație Derdiedas pe care o folosesc pentru mine. Dar jucăm alternativ și competiția cu mine o motivează foarte tare!

Pentru adjectiv am pregătit cartonase cu 20 de adjective din manualul ei de germană. Am pus la dispozitie figurine și obiecte mici pe care le poate descrie folosind adjectivele de pe cartonase. De asemenea, am câte 2 sau 3 figurine de același tip pentru a exersa folosirea corectă a gradelor de comparație.

În rest, am introdus și setul cu reprezentări bidimensionale și am sortat apoi cartonașele cu cuvinte pentru a retine mai usor ce parte de vorbire reprezintă fiecare.

Am primit de la o prietena din Berlin niște fâșii adezive mari pe care pot sa scriu propoziții simple. Au venit la țanc! Sunt grozave!!!

Fie scriu eu propoziția și ea identifică părțile de vorbire arătând asta prin jetoanele de lemn. Fie așez eu o structura și îi ofer un obiect despre care ea trebuie sa compună o propoziție, respectând modelul.
In limba germană topica frazei este foarte rigidă, dar în limba română cred că puteți sa fiți mai creativi și să faceți joculețul mai viu!

Dacă aveți întrebări, vă răspund cu drag în comentarii!

#jurnaldeprintese #gramatica #montessorizidezi #montessoriinspired #montessoriathome #montessorizuhause #clasa3a




Comentarii

Postări populare